Kérdezte tőlem egy anyuka, mivel azt tapasztalta, hogy meglehetősen vegyes fogadtatású lett a könyv. Több ismerőse is megrendelte, de sokan csak kíváncsiságból, hogy ők maguk elolvassák. Végül követte a példájukat és ahogy a többiek, ő maga is elbizonytalanodott: érdemes olvasni a Meseország mindenkié c. könyvből a gyereknek vagy sem?

 

 

meseorszag mindenkie 01

kép: pinterest

 

A Meseország mindenkié 2020-ban a Labrisz Leszbikus Egyesület által megjelent magyar könyv. Klasszikus népmeséket mesél újra csak éppen más etnikai és társadalmi kisebbségek szemszögéből. A főszereplők között vannak LMBTQ, szegény, árva emberek, bántalmazó családban cseperedő, roma, örökbefogadott és még számos más hátrányos helyzetű gyerekek. A könyv nem mondható sikertelennek, hiszen 2020 októberében a második kiadás során 15.000 példány jelent meg.

 

Ugyanakkor szeptemberben állampolgári kezdeményezés indult, hogy a Pagony könyvesbolt és a többi árusító hely vegye le a kínálatából és a petíciót több tízezren írták alá néhány hét alatt. Viszont rögtön felkerült a Book24 sikerlistájára még ebben az a hónapban, miután Dúró Dóra országgyűlési képviselő egy a YouTubeon közzétett videójában egyesével kitépkedte a lapokat, majd ledarálta egy iratmegsemmisítővel, miszerint a könyv nem más, mint „homoszexuális propaganda”.

 

Aki követi a híreket az tudja, hogy ennek is meg lett a böjtje, ahogy a következő lépéseknek is, de a cikk most nem ezzel foglalkozik, hanem azzal a kérdéssel: érdemes-e olvasni a könyvből vagy sem. Ugyanis ez a kérdés még mindig foglalkoztatja a szülőket, legalábbis némelyiket.

 

meseorszag mindenkie 02

kép

 

Hiszen annyi biztos: a gyerekek befolyásolhatók. Ugyanakkor szuperszenzitívek és törékenyek. A mesék pedig remek tanítóeszközök. A gyerekeknek biztos és erős alapokra van szükségük, fix alapismeretekre, különben sérültekké válhatnak. A gyerkőcök identitása 10-14 éves korban forr ki és addig kellene megszerezniük az említett biztos alapokat, hogy stabil képük legyen önmagukról.

 

A mese kiváló eszköz a különböző korcsoportú gyerekek számára, ugyanis az életkort mindig figyelembe kell venni. Minden témáról lehet beszélni a gyerekkel – ha akar (!) – de a korosztályának megfelelő mélységben és módon. A Meseország mindenkié c. könyvben olyan témák fordulnak el, ami felmerülhet a gyerekben is. Ugyanakkor nem árt tudni arról, hogy a könyvhöz egy részletes foglalkozástervet is ajánl a Labrisz Leszbikus Egyesület, amit az Emberi Jogi Nevelők Hálózatának (EJHA) tagjai készítettek. A feladatok sok más egyéb mellett a gyerekek nemi identitásával kapcsolatos kérdésekkel is foglalkozik. Tehát azt is lehetne mondani: alapos megtervezéssel és biztonsággal lehet a gyermeket bevezetni ebbe az „új” világba és segíteni önmaga megismerésében.

 

A kérdés inkább az: szükség van erre? Ha jobban megnézzük az alapmeséket, a klasszikus magyar népmeséket vagy a Grimm-meséket, akkor igazság szerint azokkal is elégedettek lehetünk. Hiszen a szórakoztatáson kívül ellátják a tanítási funkciót is. A történetekben felmerülő helyzetekre és problémákra ott vannak bennük a megoldások. Ugyanúgy értékeket közvetítenek. Kiderül belőlük, hogy mennyire fontos az empátia, hogy a tetteink következményeivel számolni kell. Mi a helyes cselekedet és mi nem az, illetve különböző helyzetekben hogyan célszerű bánni az embertársainkkal. Mindezt függetlenül attól, hogy a főszereplő fiú vagy leány.

 

meseorszag mindenkie 03

 

A legtöbben ezeken vagy hasonló meséken nőttünk fel és nem kevésbé vagyunk nyitottak, elfogadóak és még a saját nemi identitásunkkal is rendben vagyunk. A kérdés persze kétoldalú: Ha mi ezeken nőttünk fel, miért kellene a gyerekeinknek máson? És a fordítottja: Attól még, hogy mi ugyanazon nőttünk fel, mint a szüleink, a gyerekeinknek szánt mesék nem változhatnak? Talán nem lehet egy teljesen más világnak (és a benne élő gyerekeinek) eltérő igénye?

 

Igen, a Meseország mindenkié ennél jóval célzottabb és sokak szerint éppen emiatt „veszélyesebb”, mert könnyen összezavarhatja a gyereket, bár egyáltalán nincs benne szó szexről vagy szexualitásról.  Ellenben a könyv segíthet abban, hogy hiteles válaszokkal szolgáljon a szülő a gyermeknek, amennyiben vannak a témával kapcsolatos kérdései. Hiszen semmit sem kell erőltetni. Egy mese önmagában még nincs feltétlenül hatással a gyerekre, nem fogja építeni vagy rombolni, ha nem fogadja be, nem mélyül el benne. Másrészt a gyerek maga is dönthet a mese sorsáról. Talán nem is lesz kíváncsi a könyvre. Ha pedig mégis belekezdenek, mondhatja azt egy történet közepén: nem érdekeli, ne folytassák vagy legalábbis jelezheti, hogy nem érdekli. Viszont, ha valami megérinti, kíváncsi lesz rá. Ez természetesen minden más mesénél is fennáll, ezért csekély a lehetősége annak, hogy egy mese kárt okozzon a gyermek életében.

 

Nem szabad megfeledkezni arról, hogy ez a könyv egy választási lehetőség, a szülő felelőssége eldönteni, akar-e olvasni a könyvből vagy sem. Éppen ezért érthető, hogy bizonytalanok. Ugyanakkor mindenkinek megvan a maga nevelési stílusa, hogy mennyire hagyományelvű vagy sem, illetve a saját gyerekkori tapasztalatai is hozzásegíthetik a döntéshez. Bárhogy is döntsön, nem lehet elítélni érte, hanem tiszteletben kell tartani.

 

Amennyiben tetszett a cikk, látogasd meg facebook oldalunkat és nyomj rá egy lájkot, hogy első kézből értesülhess az újdonságainkról! Ezen kívül szeretettel várunk Téged a csoportunkba is, ahol meg tudjuk beszélni a téma összes részleteit egy remek társaságban, még akkor is, ha nem értesz vele egyet. 

 

Ha tetszett a cikk, akkor ez is tetszeni fog:

 

Engednéd, hogy a gyermeked maga válassza ki a nemét?

Váltás teljes nézetre!
Az oldal tetejére!